Ivan Debnár stál pri zrode slovenského internetu a ešte si živo pamätá vytáčaný internet cez 32 Kb modem. V 90. rokoch založili spolu s otcom v Banskej Bystrici prvú internetovú krčmu. A keď už mali zriadený prístup na internet, tak prečo ho neponúknuť aj ľuďom? Individuálne vybavovanie pripojenia cez Sanet (jediného vtedajšieho poskytovateľa internetu) bolo totiž dosť zložité. Aby internetu dokázali dať pridanú hodnotu a zodpovedať základnú otázku “Načo mi bude internet?”, vytvoril Ivan zoznam všetkých “desiatich” slovenských webstránok. Neskôr po večeroch potvrdzoval zaradenie nových, ktoré pridávali samotní návštevníci. Tak sa zrodil Zoznam. Keď o niekoľko rokov cítil, že web potrebuje ďalej rásť, predal ho. Dnes je šéfom systemákov v Azet-e.
Naši kóderi a admini si s Ivanom okamžite porozumeli. Konečne niekto, na koho môžu bez okolkov vychrliť mrte odborných výrazov a on im porozumie. Jedna z vecí, ktoré ich zaujali bolo škálovanie služieb. V Azet-e ich majú navrhnuté tak, aby bolo zvyšovanie výkonu čo najjednoduchšie. Keď niektorá časť technológií prestane stíhať, jednoducho sa dokúpi požadované zariadenie bez toho, aby bolo treba prekopávať celú architektúru. Celá debata o hardvéri, housingu, zálohovaní a ďalších technických témach sa napokon natiahla na niekoľko hodín. Ivan tiež predostrel jednu vtipnú múdrosť, ktorá platí už aj u nás. A to, že na rozdiel od nadšeneckých začiatkov dnes dobrá žúrka nemotivuje ku kreativite, ale berie dva pracovné dni. :-)
Pri vzájomnom technologickom porovnávaní nás a Azet-u sme prišli na zásadný rozdiel: zatiaľ čo na serveroch (dnes už výhradne virtuálnych) Azet-u beží len jedna aplikácia, pre ktorú je systém vyladený, u nás ich sú tisíce. Každý klient si dá na hosting niečo iné, viac či menej vyladené, čo spomaľuje prechod na nové verzie. Kým Azet napríklad veľmi úspešne využíva MySQL 5.5, s jeho nasadením na našich serveroch musíme byť kvôli spätnej kompatibilite hostovaných aplikácií opatrní. Každopádne uvažujeme nad rýchlejším zavádzaním nových verzií do produkcie pre klientov.
Po pätnástich rokoch v internetovom biznise hodnotí Ivan techonologický vývoj s istým nadhľadom. V čase, keď je PHP všade plno, nemá problém označiť ho za prežitok: “PHP ako jazyk je mŕtve, to vedia všetci z fachu. Je otázka, v čom budeme programovať o desať rokov, ale PHP to nebude.”

pošli do vybrali.sme.sk
February 11th, 2011 - 10:24
ad PHP: To som tvrdil aj ja na poslednom startupcampe :-)
Reply
February 11th, 2011 - 10:27
Navrhujem Basic :-D
Reply
February 11th, 2011 - 10:51
PHP som opustil pred 3 rokmi a dodnes si užívam framework Ruby on Rails :-) Výsledok? Menej vrások na čele, lepšie využitý čas, viac peňazí :-)
Reply
February 11th, 2011 - 11:04
No PHP mrtve isto nie je. Mrtve bude potom ako v nom ludia prestanu programovat a to tak skoro nebude, mozno fakt o tych 10 rokov ;)
Reply
February 11th, 2011 - 11:42
Pekne retro fotky, to ste fotili na Lomo?
Reply
February 11th, 2011 at 13:21
Dakujeme :)
Ta prva je fotena mobilom HTC a postproces v PS a druha iPhonom aplikaciou instagr.am
Reply
February 11th, 2011 - 12:07
Tak do čoho sa púšťať? Má to byť Ruby, ASP.NET, alebo niečo iné?
A prečo by malo byť PHP mŕtve? Veď sa neustále vyvýja, dokáže tvoriť obrázky, čítať ich, čítať a tvoriť prakticky vštky súbory a s rýchlosťou tiež na tom nie je zle. Prečo by teda malo byť mŕtve?
Inak torcha ma sklamal tento článok, očakával som aspoň stručné odpovede na moje otázky už v článku.
Reply
February 11th, 2011 at 12:40
tiez sa pripajam,som podobneho nazoru na tento clanok. php nie je mrtve, chcel by som vidiet ako by migroval napr. facebook na .net alebo ROR
Reply
February 11th, 2011 at 14:25
Facebook nepoužíva obyčajné php, oni majú dačo v tom zmysle že im php “preklada” do c++
Reply
February 14th, 2011 at 10:35
Ano jednou z moznosti ako zrychlit PHP je skompilovat triedy/moduly do C++. Kamarat, php fanatik mi to spominal pred par rokmi, detaily neviem, kedze s PHP sa uz nezaoberam.
February 15th, 2011 at 22:07
facebook si na to vytvoril nejaku vlastnu utilitku ktoru nazyvaju “hip-hop” aby dosiahli high performance pri takej vysokej navstevnosti tak sa nejak konvertuje php do c++ http://developers.facebook.com/blog/post/358/
February 21st, 2011 at 19:36
Ako sa potom dá spúšťať táto skompilovaná stránka? Iba pomocou ASP.NET alebo je tu aj iná možnosť?
June 25th, 2011 at 17:22
Niekde som sa dočítal, ak ma pamäť neklame, že po skompilovaní to vlastne obsahuje už aj samotný webserver.
February 11th, 2011 at 15:16
django&python? niekde tam bude buducnost
Reply
February 11th, 2011 - 13:40
php urcite neni mrtve a ani tak skoro nebude, imho pan Debnar ma prilis futuristicky nahlad, a koniec koncom vsetko raz skonci. Ale v pritomnom case je php velmi zive.
Reply
February 11th, 2011 - 15:04
Pseudovizionarsky zvast. PHP mrtve zatial nie je.
Reply
February 11th, 2011 - 15:22
@boness: facebook ani náhodov nie je v php ;-)
Reply
February 14th, 2011 at 16:38
Áno aj nie, Facebook je v PHP, avšak pretranfsormovanom do C++ podoby za použitia programu zvaného HipHop a je spustený ako natívna aplikácia. (http://en.wikipedia.org/wiki/HipHop_for_PHP)
Reply
February 11th, 2011 - 16:50
Podla mna je zoznam mrtvy :-)
Reply
February 14th, 2011 at 13:25
sakra suhlasim, vsimol som si tvoj koment az po mojom :D :D :D
Reply
February 11th, 2011 - 18:27
10 rokov je v IT naozaj extremne dlha doba :)
PHP zomrie ked ho upustia velikani FB a podobny (alebo zomru tiez)
Reply
February 13th, 2011 - 22:34
Ako vzhladom na tom ze programuje v php myslim ze na dost profi urovni, mi pride taketo tvrdenie trosku odvazne.. vzhladom na to ze autor svoje tvrdenie ani neodovodnil.
Reply
February 15th, 2011 - 13:49
Podla mna to je vytrhnute z kontextu a ten nadpis tu je na pritiahnutie pozornosti)
(a ako sme sa pekne chytili ;)
Reply
February 15th, 2011 - 18:57
Ze by po zhasinajucom Flashi dalsi kandidat, myslim ze nie.
Reply
February 17th, 2011 - 15:36
Dúfam, že mi odpustíte trošku kritickejší koment.
Tento blogpost je pre mňa sklamaním, pretože som čakal niečo konštruktívne. Prichádza cloud a aj samotný Microsoft v ňom robí podporu pre PHP. Podľa môjho názoru, PHP nie len, že nie je mŕtve ale dostane sa na ešte vyššiu úroveň, než doteraz.
Ivan Debnár, bohužiaľ, podľa môjho názoru nie je nejaká extra ikona. Azda len predanie Zoznamu by sme mohli hodnotiť pozitívne, pretože dnes už prakticky nemá čo ponúknuť a vzhľadom na nie tak dávnu kauzu hesiel azetu (by igigi), by sme mohli polemizovať na tému, čo už všetci vo fachu vedia …
Na druhej strane treba zobrať do úvahy, že nič netrvá večne. MySpace ‘zomrelo’ (resp. odumiera) ešte pred príchodom na Slovensko a ani PHP tu nebude navždy. Avšak toho sa podľa mňa tak skoro nedočkáme.
Reply
February 17th, 2011 - 18:50
Je vtipne, ze take odvazne tvrdenie o php pocujeme od cloveka co zalozil jeden prezitok a pracuje v druhom prezitku :). A ze to tvrdi o jazyku, v ktorom su urobene takmer vsetky pouzivane blogovacie systemy a fora, e-shop systemy a neviem este co vsetko.
Reply
February 24th, 2011 at 22:49
suhlas
Reply
March 7th, 2011 - 15:20
súhlas. Ved aj tento blog bezi na WordPress ktory je v PHP takze nechapem tie nezmysly. php je stale velmi pouzivane a myslim si ze tak skoro neumrie to je aspon moj nazor
Reply
March 7th, 2011 - 18:11
azet a zoznam su mrtve. Websupport bude mat za 10 rokov vacsiu hodnotu, lebo bude ponukat php hosting.
Reply
March 11th, 2011 - 12:00
Schopnost PHP prezit je o tom, vediet drzat krok s rastucimi narokmi technologii. PHP6 ma problemy s utf-8 a suvisiacim performance degradation, ale to neznamena, ze sa objavi nastupca, ktory to lavou zadnou vyriesi:-)) Klikacky typu sharepoint server urcite preziju kratsie, lebo su specifickejsie a obmedzujucejsie, nez nativne programovanie. Mainstream technologii smeruje skor ku hybridnym prostrediam, napr. kombinaciam PHP+JAVA, JAVA+Python apod, a ktovie, co tieto potreby prinesu na svet o par rokov…
Reply
May 17th, 2011 at 13:34
Takže sa dá povedať že PHP6 je kvôli svojim nedostatkom aspoň zatiaľ mŕtve :D
Reply
March 19th, 2011 - 23:43
moj komentar zabanujete, ked sa vyjadrim ku pokecu a dusevnemu vyvinu deti.. ale tu je dokaz: http://dsl.sk/article.php?article=10629
Reply
May 1st, 2011 - 13:23
Kazdopadne sa oplati pozriet na link (tyka sa aj zoznamu aj azetu).
http://dsl.sk/article.php?article=10815&title=
Reply
September 27th, 2011 - 09:07
H*vno je mrtve, ved PHP 6 a PHP 7 naco je? Zas nové funkcie ktoré doteraz nám chýbali…
Každú sekundu môžu mat iný výzor, iný obsah. Tvorby týchto dynamických stránok je za pár “milisekúnd”…
Toto bude ďaľej žiť… Skoršie zomrie majiteľ Zoznamu ako toto vyjde z módy..
Reply
April 24th, 2013 - 10:50
Pamatam si ako mi Ivan pred 12timi rokmi hovoril ze linux je mrtvy, ze je to hracka pre deti a jedinym spravnym systemom je BSD :) A to este v dobe, kedy BSD kvoli kernel locku nevedelo efektivne vyuzit viac ako 1 CPU.
PHP mrtve nie je a ani od 10 rokov nebude. Dnes sa v PHP kodia bankove aplikacie (staci pozriet profesiu). Ma sice nestastne riesene oop, ale na to co to ma robit – generovat html je to uplne idealne. V dnesnej dobe je to mainstream – PERL je mrtvy, v ruby sa kodi minimum, co este teraz fici je python alebo node.js.
Reply